האם אתם סובלים מהתמכרות לאוכל

בשנים האחרונות אנו שומעים על הפרעות אכילה שונות כמו: בולימיה, אנורקסיה, בולמוסים ועוד. אך ישנה גם הפרעת אכילה בשם התמכרות לאוכל. למה הכוונה? התמכרות לאוכל היא התמכרות שדומה להתמכרות כמו כל התמכרות אחרת כמו: סמים, אלכוהול, ניקוטין וכו'. היא מתבטאת באכילת יתר מופרזת בתדירות גבוהה ובכמויות גדולות. מדובר על התמכרות כרונית אשר מובילה בין היתר להשמנת יתר ושאר מחלות שונות. אז איך מטפלים בבעיית ההתמכרות ? בכתבה זו נדון בכמה דרכים שיעזרו לנו להתגבר על הבעיה.

מהי התמכרות לאוכל?

התמכרות לאוכל היא התמכרות כמו לכל דבר אחר. היא באה לידי ביטוי באכילת ליתר בתדירות גבוהה ובכמויות גדולות בין אם זה סתם אוכל או מתוקים. התלות באוכל היא מה שמנחה את המכורים לאוכל. ההתמכרות מתבטאת בתשוקה מוגזמת וממכרת לכל סוגי האוכל בין אם זה מתוקים או אוכל שמין אותנו במהלך היום. התשוקה הכרונית של ההתמכרות גורמת בסופו של דבר למחלות שונות כמו דיכאון, השמנת יתר, יתר לחץ דם ועוד.

מה הסימנים להתמכרות לאוכל?

אז איך נדע שאנחנו מכורים לאוכל? ישנם לא מעט סימנים אשר מעידים על התמכרות לאוכל, אחד או יותר מסימנים אלו מעידים על התמכרות לאוכל. סימני ההתמכרות לאוכל כוללים:

צריכה גבוהה  של מאכלים במהלך היום, זה יכול להתחיל מעוגייה אחת ועד קופסא שלמה.

הופעת תסמיני גמילה עם הפסקת האכילה – ברגע שאנחנו מפסיקים לזלול מאכלים שונים, זה גורם לנו למצבים רגשיים שונים: כמו חרדה ודיכאון, רעד ועוד.

אכילת כמויות גדולות במשך זמן ממושך ממה שתכננו-  במקום לאכול משהו ספציפי אנו מוצאים את עצמו זוללים הרבה מעבר, וכך למעשה אנחנו מעודדים התקפי זלילה.

השקעת זמן רב בחיפוש, תכנון האכילה ועוד – אנו משקיעים זמן רב בתכנון האכילה, מה נאכל, אילו הכנות יש לעשות, מנוחה או שינה אחרי אחרי מופרזת ועוד.

אנו רוצים לאכול שוב למרות ניסיון צמצום באכילה – אנו מוצאים את עצמנו אוכלים מוצרים שונים , למרות הרצון שלנו לצמצם בכמות האוכל. כלומר זהו דחף בלתי נשלט שלנו.

דחיית קשרים חברתיים- במקום לבלות עם חברים טובים, אנו מחליטים לבלות לבד עקב הבושה להיות שמן, עייפות, תשישות, או חוסר נוכחות להיות בחברת אנשים.

כיצד מטפלים בבעיית התמכרות לאוכל?

ניתן לטפל בבעיית ההתמכרות בכמה אופנים. ראשית, לשנות הרגלי אכילה קיימים ולשלב פעילות ספורטיבית לחיים בריאים יותר. שנית, ניתן לשלב טפול אלטרנטיבי כמו דיקור אשר מטפל בשורש הבעיה ועוזר להרגיע את הגוף ולהפריש חומרים שמנקים את גופנו מרעלים שונים ועוד. שלישית, ניתן להיעזר בשירותי דיאטנית שתדריך אתכם ותבנה לכם תפריט בריא שיעזור לכם לאט להיפטר מהרגלי האכילה שסיגלתם לכם. רביעית, שילוב מדיטציה בחיים האישיים שלכם תעזור לכם עד מאוד להתגבר על בעיות ההתמכרות, בכך שהיא תרגיע אתכם ותגרום לכם לחשוב על מה שקורה איתכם הרגע מבחינת אוכל וכיצד ניתן לפתור את הבעיה שאתם נמצאים בה ע"י תרגול פשוט לנפש. כלומר הפחת תגובות אוטומטיות ואי הצמדות להרגלים קיימים. כלומר היא תלמד אתכם לשנות עמדות ותפסיות שגויות שקשורות באוכל.

השאר תגובה